Page 3

RACC_489_CAT

Accidents i distraccions: un toc d’atenció L’any 2015 es va tancar amb 176 morts en accidents de trànsit en trams interurbans a Catalu nya, un 25,7% més que l’any anterior. A la xarxa viària espanyola, les 1.126 víctimes mortals (-0,5%) van confirmar la tendència d’estancament dels tres últims anys, que ha aturat en sec el fort descens d’èpoques anteriors. Quin balanç hem de fer? La resposta ha de ser matisada. D’una banda és cert que el risc de patir un accident de trànsit a Catalunya o Espanya se situa avui entre els més baixos d’Europa. I si pensem que, l’any 2000, a Catalunya teníem 622 víctimes mortals i a la xarxa viària espanyola, 4.241, veiem que el descens ha estat prou significatiu. Però d’altra banda, les estadístiques dels últims anys constitueixen un toc d’atenció clar, simptomàtic d’un cert esgotament de les polítiques de prevenció aplicades fins ara. En l’última dècada hem vist avenços de seguretat en infraestructures, vehicles i comportament dels conductors (alcoholèmia, velocitat, cinturó, casc…). Però en canvi ha crescut una actitud de risc que s’ha convertit en la primera causa d’accidentalitat: les distraccions, especialment per l’ús i manipulació dels smartphones. Un recent estudi del RACC, del qual trobaran un resum en aquesta revista, conclou que 9 de cada 10 usuaris reconeixen el perill de fer servir el mòbil mentre es condueix, i malgrat això, un 26% de conductors l’utilitza “sempre” o “sovint”, en la majoria dels casos per enviar o llegir missatges de text mentre condueix. Quan als vianants, un 47% fa servir l’smartphone mentre camina per la via pública i 1 de cada 5, fins i tot quan creua els passos de vianants. Aquesta problemàtica ja s’apuntava en l’informe pioner “Distraccions, un risc no percebut”, que va elaborar el RACC el 2007 i que per primer cop va situar les distraccions en el centre del debat sobre els accidents de trànsit. Des d’aleshores, el desenvolupament de telèfons intel·ligents i la dependència tecnològica de molts usuaris han modificat el mapa de riscos associat a la conducció: si abans s’ignoraven els perills de les distraccions, ara els conductors els coneixen i –en un percentatge massa elevat– els assumeixen. S’ha de lluitar contra aquesta actitud i la solució a les distraccions al volant ens implica a tots: usuaris, fabricants i Administració. Si volem canviar un comportament hem de canviar també les normes i potenciar l’educació. Com a usuaris, hem de recordar bloquejar el mòbil quan conduïm un vehicle, i com a vianants, abstenirnos de manipular-lo mentre caminem, sobretot al creuar passos de vianants. La mobilitat té uns límits i és important aprendre a viure dins d’aquests límits. També hem d’exigir als fabricants la compatibilitat de les tecnologies actuals i futures amb la conducció, i a l’Administració, més control. Aquestes mesures donarien encara més fruits unides a la renovació del parc automobilístic (els cotxes implicats en accidents mortals tenen, de mitjana, 11,3 anys d’antiguitat) i a altres solucions d’efectes immediats, com desviar a autopistes, amb peatges subvencionats, el trànsit pesant de carreteres convencionals amb alta sinistralitat, com la N-340. Com a societat, tenim la responsabilitat d’actuar ràpidament. No podem oblidar que les xifres d’accidents tenen noms i cognoms de persones i famílies que es mereixen que ens prenguem molt seriosament la reducció dels accidents de trànsit. Quan parlem de salvar vides humanes, tot esforç és poc. n ELS MORTS PER ACCIDENT PUGEN UN 25,7% A CATALUNYA 1 DE CADA 4 USUARIS ADMET MANIPULAR EL MòbIL MENTRE CONDUEIx LA SOLUCIó IMPLICA USUARIS, FAbRICANTS I ADMINISTRACIó Josep Mateu . President del RACC RACC 3 març 2016 eDitoriAL


RACC_489_CAT
To see the actual publication please follow the link above