Page 30

RACC_489_CAT

motor sport “Les coses s’han de fer bé però sense buscar el lluïment personal; és una feina d’equip”. Boné va començar fent de control a la línia de box i, fa 15 anys, el seu ascens fins a direcció de cursa va il·lustrar la maduració que ha permès al Circuit donar els seus fruits, fins a esdevenir “una referència” per a la FIA. “A la F1 també existeixen els àrbitres. Som els comissaris esportius”_ El David Domingo, amb una experiència de gairebé 20 anys, no s’arronsa davant la mala fama del gremi. “Les decisions han d’estar ajustades a la normativa i d’acord amb el criteri de cada comissari. Després, tothom té la llibertat d’opinar”. El col·legi de comissaris esportius de la F1 té quatre membres –el David és el representant nacional– i, des del 2010, un d’ells és un expilot. “La seva experiència dóna un plus d’informació que ajuda a decidir”. I de pas, gaudeix d’un xofer de luxe en les voltes d’inspecció de pista! “Com a responsable tècnic, notifico les infraccions”_ El segon equip d’àrbitres de la F1 és el que dirigeix l’enginyer Sergio Mateo des de fa tres anys, quan va rellevar el veterà Martí Sallent. El seu grup de comissaris tècnics vetlla perquè es compleixin les coses que es poden fer i les que no. Ara bé, ells no castiguen les infraccions. Es limiten a notificar-les i són els comissaris esportius els qui apliquen les sancions, si escau. “Som més auditors que tècnics, fem una mena d’ITV dels cotxes de competició”, aclareix. “Fa dotze anys que dirigeixo el dispositiu mèdic dels Grans Premis”_ La doctora Isabel Ornaque va arribar al Circuit de bracet de Miguel Ángel Nalda, i fa 12 anys el va succeir al capdavant de l’equip mèdic. “Em va ensenyar tot el que sé”. Al Circuit, la Isabel pot conjuminar l’afició per la benzina amb la seva passió per “l’art i la innovació” de la medicina extrahospitalària. “A la F1, hi passen coses. Algunes divertides –com ara assistir Heinz-Harald Frentzen i descobrir el seu castellà enxampurrat: ‘Tranquil·la, ma mare és d’Alacant i m’agrada la paella!’– i d’altres dramàtiques, com que es cali foc en un box i haver d’atendre 70 persones per intoxicació per fum.” RACC 30 març 2016 Sergio Mateo (responsable tècnic) el 2007 encara es feien aturades per fer gasolina i en va caure un regaliM Sobre el ferrari de felipe MaSSa. vaig apagar el foc mentre el cotxe arrencava.” (raül hidalgo, oficial antiincendis) Xavier boné (director de cursa)


RACC_489_CAT
To see the actual publication please follow the link above