Page 34

RACC_489_CAT

ACtuAlitAt motor CES: l’altre saló de l’automòbil A Las Vegas es va presentar des d’una BabyCam que mostra el nadó en pantalla del GPS fins als elèctrics Chevrolet Bolt EV i el batmòbil FFZero1. Quan parlem d’electrònica de consum pensem en televisors, equips de música i mòbils. Però al Consumer Electronics Show (CES) celebrat a principis d’any a Las Vegas, un 10% de l’espai ja l’ocupaven marques de cotxes i productes relacionats amb els seus ocupants. I és que els automòbils són objecte d’una indústria que, segons la consultora PWC, enguany facturarà 40.000 milions d’euros en tecnologia de cotxes connectats. El nadó, en pantalla. Entre les novetats pels pares conductors, la videocàmera BabyCam de Garmin per al reposacaps, que mostra a la pantalla del GPS la imatge del nadó que transportem al seient del darrere. I la cadireta 4Moms per a infants inclinable mitjançant una aplicació de mòbil (llàstima que pel nom sembla que només l’han de fer servir les mares…). Més tecnologia sobre rodes per als ocupants: la tercera versió del programari d’infoteniment Sync de Ford, compatible amb els mòbils Android i Apple. Toyota ja ha promès adoptar-lo i el grup francès PSA s’ho està pensant. Al final serà més fàcil connectar el telèfon al cotxe que al televisor de casa! Elèctrics i autònoms. En vehicles, a Las Vegas vam veure l’aposta de Ford i Kia pels cotxes autònoms. Aquest segment interessa (per fi) la indústria tradicional, tot i que ha calgut que empreses tecnològiques com Google els passin al davant, i per això seran habituals les aliances entre el món de Detroit i el de Silicon Valley. Dos exemples: els cotxes sense conductor necessiten intel·ligència, tant a bord (Nvidia ha presentat un superordinador embarcat) com al núvol, a l’estil de la cartografia digital que oferirà l’empresa Here, ara propietat d’Audi, BMW i Mercedes. En aquest àmbit, Toyota ha mostrat un sistema que identifica els senyals i altres objectes de la ruta i actualitza en temps real els mapes que són consultats pels navegadors d’altres cotxes. Un servei complementari a Waze, el GPS social israelià que, ara fa uns anys, Google va comprar i que obté dels telèfons dels usuaris la informació sobre la densitat de trànsit que mostra en aplicacions com Google Maps. En vehicles elèctrics, s’amplia el panorama. Al CES ens van mostrar un helicòpter monoplaça carregable amb mitja hora d’autonomia i el batmòbil FFZero1 de Faraday Future, que promet velocitats de 300 km/h gràcies als seus 1.000 CV de potència. Però segurament el lector està més a prop de poder conduir el Chevrolet Bolt EV, un compacte de 30.000 dòlars i 320 km d’autonomia que rivalitzarà amb el Nissan Leaf. n Per Albert Cuesta @albertcuesta FFZero1. El batmòbil del futur, de 1.000 CV. RACC 34 març 2016


RACC_489_CAT
To see the actual publication please follow the link above