Page 28

RACC_490_CAT

LA CONTAMINACIÓ GLOBAL I LA LOCAL MIrAdES AMB LUPA CO2 RACC 28 juny 2016 mobilitat global tors de combustió produeixen dos tipus d’emissions. Per una banda, emeten CO2, gas que no és tòxic per a la salut humana però que contribueix a l’efecte hivernacle i, per tant, a l’escalfament del planeta i al canvi climàtic a escala global. Per altra banda, els motors de combustió emeten elements nocius com ara òxids de nitrogen (NOx) i partícules en suspensió (PM10), que representen un problema per a la salut humana quan es respiren en concentracions massa elevades, cosa que arriba a succeir actualment a grans àrees metropolitanes europees, Barcelona i Madrid entre elles. El repte, doncs, és lluitar contra aquests efectes negatius del transport terrestre tot garantint la mobilitat obligada de les persones, sovint lligada a motius laborals i limitada al vehicle privat en no haver-hi alternatives de qualitat i eficients en el transport públic. La tecnologia, una aliada. La solució, que demana mesures concretes i una major conscienciació social, pot venir de la mà de la tecnologia, que ofereix vehicles cada cop més eficients i que contaminen menys. Els cotxes elèctrics i híbrids són ja una opció de mercat, i van en augment. A Noruega hi ha un 17% de vehicles elèctrics circulant i el fabricant nord-americà Tesla acaba d’assolir un rècord: ha rebut més de 400.000 reserves en dues setmanes per al seu Model 3, un cotxe 100% elèctric de 35.000 dòlars que arribarà al mercat a finals del 2017. D’altra banda, la UE ja obliga els fabricants a reduir les emissions mitjanes dels cotxes nous que es posen a la venda. I els usuaris estan comprant vehicles que cada cop emeten menys CO2. L’any 2015, 2 de cada 3 cotxes nous venuts a Catalunya emetien menys de 120g de CO2/km. El 2020, el llindar estarà en 95g de CO2/km i, És directament proporcional al consum de combustible: a grans velocitats i accelerant és quan el vehicle emet més CO2. Provoca l’efecte hivernacle i, per tant, és un dels responsables directes de l’escalfament global del planeta. No causa danys respiratoris. Un litre de gasolina genera un 20% menys de CO2 que un litre de gasoil. Però el menor consum en litres d’un motor dièsel fa que aquest emeti menys CO2 per km recorregut que un motor de benzina. Degut als processos de combustió que tenen lloc als motors dels vehicles. Acceleracions continuades i congestió multipliquen les emissions contaminants. Impacte negatiu sobre la salut respiratòria de les persones, especialment d’aquelles amb insuficiències i patologies prèvies. S’associa a les grans ciutats. El motor dièsel és el principal responsable de l’emissió de PM10 i, sobretot, de NOx Els vehicles a motor, entre d’altres, són responsables de l’emissió de gasos d’efecte hivernacle (CO2) i els contaminants locals (NOx /PM10). Però es produeixen i ens afecten de manera molt diferent. Com es produeixen? Com ens afecta? Quin combustible causa majors emissions? CO2 NOx/PM10 local NOX PM10


RACC_490_CAT
To see the actual publication please follow the link above