Page 29

RACC_490_CAT

ELS COTXES TINDRAN ETIQUETES SEGONS CONTAMININ La Direcció General de Trànsit ha començat a etiquetar el parc automobilístic en funció dels nivells de contaminació dels vehicles. Els primers en rebre el distintiu, uns 100.000 són els vehicles amb el distintiu ECO. Hi ha 4 categories: 75 RACC 29 juny 2016 160 140 130 175 el 2025, s’estima (pendent d’aprovació) que en 75g de CO2/km. A més ja no es toleren determinades pràctiques, com ho demostra la denúncia pública del cas Volkswagen. Prioritat: ciutats més netes. A curt termini, mentre no s’imposin els vehicles amb zero emissions, hi ha opcions realistes que poden ajudar a assolir una mobilitat més favorable per al medi ambient i la salut de les persones, com fomentar els carrils d’accés a les ciutats reservats per a vehicles amb tres o més ocupants; construir aparcaments (els anomenats park&ride) als afores de les àrees Etiqueta zero emissions. Són els vehicles 100% elèctrics de bateria, els híbrids endollables més de 40 km, i els anomenats d’autonomia ampliada. Etiqueta Eco. Són els híbrids endollables amb menys de 40 km d’autonomia elèctrica, híbrids no endollables, els de gas natural (GNC i GNL) o gas liquat del petroli (GLP). Etiqueta C. Turismes i furgonetes lleugeres de benzina matriculades des de gener de 2006 (Euro 4, Euro 5 i Euro 6) i dièsel a partir de 2014. Vehicles de més de 8 places i de mercaderies (benzina i dièsel) des de 2005. Etiqueta B. Turismes i furgonetes lleugeres de gasolina matriculades a partir del gener de l’any 2000 (Euro 3) i propulsats per dièsel a partir de gener de 2006 (Euro 4 i Euro 5). 95 urbanes que connectin a una xarxa de transport públic còmoda, ràpida i de cost raonable, o promoure la regulació variable dels límits de velocitat en vies ràpides dels accessos metropolitans. També cal fomentar mitjans de transport alternatius, des dels vehicles elèctrics i híbrids a bicicletes o els propulsats per gas natural o gas liquat per a les flotes. I promoure accions per identificar els vehicles que pol·lueixen més i per renovar el parc més contaminant. El paper del cotxe. En un futur no gaire llunyà, els cotxes nets i eficients seran majoria, així com el nombre amb una autonomia en mode elèctric de d’usuaris connectats que podran informar se en temps real de la situació del trànsit, la meteorologia o les incidències en el transport públic, per escollir en conseqüència el mitjà per desplaçar-se més adequat en cada moment: en transport públic, a peu, en moto, bicicleta, en cotxe o, com passarà sovint, combinant-ne més d’un. La tecnologia, que evoluciona a gran velocitat i transforma els hàbits de consum i de comunicar-se de les persones, també té un impacte directe en la mobilitat que arriba, una nova mobilitat més sostenible i de ciutadans més responsables. n Emissions de CO2 permeses per la UE en vehicles nous (en grams de CO2/km) 2000 2005 2010 2015 2020 2025 120 185 650 ¿Quant contamina un vehicle*? (en grams de CO2/km) *PRENENT D’EXEMPLE UN VEHICLE NOU


RACC_490_CAT
To see the actual publication please follow the link above